رواية خفايا القدر الفصل الرابع والثمانون 84 بقلم اسماء صلاح


 رواية خفايا القدر الفصل الرابع والثمانون 84 بقلم اسماء صلاح


البارت الرابع والثمانون من خفايا القدر 


توقفنا لما زاهر قال بعصبية : انا صاحب المستشفى 

ونظر الدكاترة والممرضين لبعضهم وقالوا بدهشة : ايه صاحب المستشفى 

زاهر قال بغضب : ايوه صاحب المستشفى

الدكتورة اميرة قالت بدهشة : صاحب المستشفى امال الدكتور فؤاد يبقي ايه 

زاهر قال بعصبية : برغم إن مش من حقك  تعرفي بس انا هقولك تعرفي ليه علشان ده هيكون آخر سؤال لك في المكان ده الدكتور فؤاد شركي بس انا اللي عامل المستشفى دي والدكتور دخل معايا شريك بما انه دكتور علشان كده هو مدير المستشفى

الدكتور مجدي قال : الكلام ده صحيح يادكتور فؤاد  

الدكتور فؤاد قال :   ايوه صحيح انا شريك زاهر بس المستشفى بتاعته هو علشان انا شريكه بنسبة صغيرة فمش اقدر اتكلم 

زاهر قال بعصبية : عرفتي بقي أنا مين وعلي فكرة انا مش هسيبك ببساطة كده وهقولك انتي ماطروده وخلاص لا تبقي غبية لو فكرتي في كده انا طلبت البوليس هو جاي علشان ياخدك

الدكتورة اميرة قالت بخوف : ايه البوليس 

زاهر قال بغضب : ايوه البوليس امال انتي فاكرها ايه هسيبك كده بعد اللي عملتيه لا زي مائذتيها انا كمان لازم ادوقك من اللي إنتي  عملتيه فيها بس علي طريقتي انا 

الدكتورة اميرة قالت ببكاء : بلاش البوليس انا مستعده اعمل أي حاجة بس بلاش البوليس 

زاهر قال بغضب : لا السجن هو الحل لك علشان تدوقي شويه من العذاب اللي هي شافته بسببك 

الدكتورة اميرة قالت : بلاش  انا مستعدة ادور عليها لحد مالقها واعتذر منها على اللي أنا عملته معها 

وضحك زاهر  قال : تعتذري هو الاعتذار كفاية علي اللي عملتيه فيها هو انتي دستي علي رجلها من غير متقصدي يا انتي دمرتي حياتها المهنية وطلعتيها دكتورة مهملة قدام كل اللي في المستشفى وأنها متستهلش  تبقي دكتورة لا لا اعتذار ايه اللي انتي بتكلمي عليه الاعتذار ماينفعش في الحالة دي حتى لو عشتي طول عمرك بتعتذري منها مش هيكفي اهو جيه البوليس 

الضابط قال : حضرتك زاهر بيه 

زاهر قال : ايوه خدها 

الضابط قال : اتفضلي معايا

الدكتورة اميرة ببكاء : لا لا  بلاش البوليس 

الضابط قال : خدها 

العسكري قال : حاضر وراح ومسكها 

الدكتورة اميرة قالت ببكاء : سبني دكتور فؤاد انا عارفة اني غلطت بس بلاش البوليس 

الدكتور فؤاد قال : طيب مافكرتيش قبل ما تعملي كده إن النتيجة هتبقي كده ليه زي ماخاطتي تأذيها كنتي فاكري في نتيجة اللي بتعمليه الأول هتكون ايه 

الدكتورة اميرة قالت ببكاء : ساعدني يا رانيا انا مش صديقتك 

الدكتورة رانيا قالت ببكاء : ايوه صديقتي بس انتي اللي عملتي فى نفسك كده ليه مقولتليش يمكن لو كنتي قولتلي ماكنش وصلتي  لهنا 

الضابط قال : اتفضلي معانا من غير شوشرة هاتها ياعسكري 

العسكري قال : حاضر يافندم يلا 

ومشت الدكتورة اميرة وعلي وجهه علامات البكاء  

الدكتور فؤاد قال : اتفضلوا يادكاترة كل واحد على شغله 

ومشوا الكل بدون تعليق 

الدكتور فؤاد قال : تعال يا زاهر 

زاهر قال : يلا 

في مكتب الدكتور فؤاد : 

الدكتور فؤاد قال : أخيرا انكشفت أمام الكل وعرفوا إن الدكتورة ملك بريئة 

زاهر قال بغضب : مش كفاية يافؤاد انهم يعرفوا انها بريئة 

الدكتور فؤاد قال باستغراب : تقصد ايه يازاهر 

زاهر قال : أقصد ان ملك لازم ترجع المستشفى وتبقي المساعدة بتاعتك علشان ده حقها 

الدكتور فؤاد قال : بس انا معرفش هي ساكنه فين 

زاهر قال : إزاي ده 

الدكتور فؤاد قال : زي مابقولك كده 

زاهر قال : يعني عينتها من غير ما تعرف عنها حاجة 

الدكتور فؤاد قال : لا طبعا بس انا مسالتهاش هي ساكنة فين 

زاهر قال : ليه انت ماتعرفهاش 

الدكتور فؤاد قال : لا معرفهاش 

زاهر قال : امال جتلك ازاي وعينتها في المستشفى 

الدكتور فؤاد قال : أصل اخويا حسن هو اللي كلمني عنها وقالي انها دكتورة شاطرة وبدور علي شغل قولته خلاص خليها تجلى 

زاهر قال : واخوك يعرفها منين 

الدكتور فؤاد قال : يمكن يكون صديق والدها 

زاهر قال : طيب خلاص ابقي أسأله وبعدين أنت مش معاك الملف بتاعها 

الدكتور فؤاد قال : ايوه صحيح ازاي نسيته 

زاهر قال : خلاص ابقي أسأله أو دور في الملف بتاعها هي ساكنها فين ولازم ترجع في أقرب وقت 

الدكتور فؤاد قال باستغراب : طيب إنما قولي انت كنت بدافع عنها كده ليه بره يا زي ماتكون الدكتورة اميرة اذتك انت مش ملك  







زاهر قال :انا فعلا حاست انها اذتني انا مش الدكتورة ملك 

الدكتور فؤاد قال : غريبة وايه اللي خالك تحس بكده 

زاهر قال : مش عارف بس انا حسيت بكده المهم انك لازم ترجعها وقام 

الدكتور فؤاد قال : ايه رايح فين 

زاهر قال : رايح اشوف شغلي بقي 

الدكتور فؤاد قال : بس انت مقولتليش انت عملت ايه علشان الدكتورة اميرة تعترف كده 

زاهر قال : مافيش حطتلها حبية هلوسة 

الدكتور فؤاد قال : هلوسة 

زاهر قال : ايوه 

الدكتور فؤاد قال بدهشة : وحطتها ازاي دي 

زاهر قال : مافيش

الدكتور فؤاد قال : مافيش ازاي اقعد بس واحكلي 

زاهر قال : انت فاضي 

الدكتور فؤاد قال : يعني احكلي 

وحكله زاهر علي اللي حصل وقال : بس كده 

الدكتور فؤاد قال : اه ااااه علشان كده انت طلبت مني افصل الكاميرات 

زاهر قال : ايوه 

الدكتور فؤاد قال : يا انت مش سهل خالص 

زاهر قال : طيب سلام 

الدكتور فؤاد قال : مع السلامة 

في مكتب الدكتورة رانيا :

الدكتورة رانيا وقالت ببكاء : معقول اللي حصل ده اميرة تعمل كل ده ياذي مايكون اللي انا شوفتها دي واحدة تانية غير اميرة اللي كنت أعرفها معقول انا اللي خلتها تعمل كده من كلامي علي ملك مخدش بالي انها مضايقها بس ملك معملتهش حاجة علشان تأذيها بالشكل ده ليه يا اميرة كده أبلغ والداتها ولا لا اكيد مش هتسحمل الخبر اعمل ايه بس ياربي وبكت 

في شركة العشري : 

وراح المهندس حسام علي مكتب خالد بيه وقال : ياسمين خالد بيه  معها حد 

ياسمين السكرتارية قالت : لا 

المهندس حسام قال : طيب انا عاوز اقابله 

ياسمين السكرتارية قالت : طيب وبتتصل بخالد بيه الووه ايوه يافندم 

خالد قال : فيه ايه يا ياسمين 

ياسمين السكرتارية قالت : المهندس حسام عاوز يقابل حضرتك 

خالد قال : طيب خليه يدخل 

ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط اتفضل 

المهندس حسام قال : اتفضل وراح وخبط علي الباب 

خالد قال : أدخل 

ودخل المهندس حسام بدون تعليق 

خالد قال : عملت ايه مع أشرف بيه 

المهندس حسام قال : شوفت الأرض وقالي هو عاوز الفيلا ازاي 

خالد قال : طيب كويس 

المهندس حسام قال : وبلغني اقول لحضرتك انه هايجي النهاردة علشان يتكلم مع حضرتك في باقي التفاصيل 

خالد قال : طيب انا عاوز التصميمات تخلص في أقرب وقت 

المهندس حسام قال : حاضر يافندم 

خالد قال : اتفضل 

المهندس حسام قال : بعد اذنك وخرج  

خالد قال لنفسه : انا مش عارف زاهر اتاخر ليه كل ده في مشوار وبعدين مشوار ايه ده اللي مرضش يقولي عليه أما اتصل اشوفه فين مابردش زي العادية خلاص استنها لما يجي ورن هاتفه وبينظر جلال السعدي طيب أقوله ايه ده وانا لسه مكلمتش مع زاهر علي اللي حصل بنهم الووه اهلا ياجلال بيه 

جلال قال : اهلا بك ازيك يا خالد بيه 

خالد قال : الحمد لله ازيك انت 

جلال قال : الحمد لله انت اتكلمت مع زاهر 

خالد قال : انا اتكلمت معها بس هو رافض أي مناقشة في الموضوع 

جلال قال : انا كنت عارف 

خالد قال : بس مش عاوزك تقلق انا هكلمه تاني وان شاء الله خير

 جلال قال : ياريت ياخالد بيه علشان انا مش عاوز اخسره وعلي العموم بخصوص شاركتي مع سعد الناري انا اتكلمت مع المحامي بتاعتي علشان يفسخ العقد 

خالد قال : ليه عملت كده 

جلال قال : كده احسن كفاية اللي حصلي بسببه خسرت صديقي وهخسر سمعتي لو الشراكة دي استمرت 

خالد قال : بس كدا الفندق مش هيتبني 

جلال قال : فعلا بس مش مشكلة المهم إن حضرتك تحاول تاني مع زاهر 

خالد قال : حاضر هحاول وان شاء الله يقتنع وهبلغك 

جلال قال : شكرا يا خالد بيه 

خالد قال : علي ايه ده اللي لازم اعمله مع صديق مش عاوز يخسر صديقه 

جلال قال : انا اخدت من وقتك كتير مش عاوز اعطلك اكتر من كده 

خالد قال : ولا عطلها ولا حاجة حضرتك تكلمني في أي وقت 

جلال قال : شكرا مع السلامة

خالد قال : سلام 







في فيلا العشري : 

في الجنينه : 

حمزه قال : قولي بقي انت مخبي عليا ايه 

ناجي قال : بس قبل مااقولك اوعدني إنك متقولش لحد 

حمزه الحارس قال : اوعدك قولي بقي 

ناجي قال : شوفتها ياحمزه

حمزه الحارس قال باستغراب : هي من اللي شوفتها 

ناجي قال : القمر 

حمزه الحارس قال باستغراب : القمر 

ناجي قال بسرحان : ايوه

حمزه الحارس قال بدهشة : قمر ايه ياناجي انت بتخرف 

ناجي قال بسرحان : انا فعلا من ساعت ماشوفتها وانا بخرف 

حمزه الحارس قال : هي مين دي اللي انت شوفتها 

ناجي قال : بنت بس ايه زي القمر 

حمزه الحارس بإبتسامة : انت وقعت 

ناجي قال : شكلي كده 

حمزه الحارس قال : ومين دي اللي وقعتك كده 

ناجي قال : بنت عم حسنين الجنايني 

حمزه الحارس قال : بنت عم حسنين 

ناجي قال : ايوه 

حمزه الحارس قال بدهشة : ودي شوفتها فين 

ناجي قال : ما انا كنت عندهم 

حمزه الحارس قال باستغراب : عندهم فين في أسيوط 

ناجي قال : ايوه 

حمزه الحارس قال : وكنت بتعمل ايه هنا 

ناجي قال : مافيش زاهر بيه بعتني لحد هناك 

حمزه الحارس قال : اه ااااه ودي شوفتها كام مره 

ناجي قال :  مرتين 

حمزه الحارس قال بإبتسامة  : مرتين وعملت فيك كده امال لو شوفتها اكتر من كده هتعمل فيك ايه 

ناجي قال :  بتتريق انا اللي غلطان اللي حكتلك 

حمزه الحارس قال : لا خلاص انا اسف كمل مش هتريق 

ناجي قال : قمر ياحمزه أدب وأخلاق وتعليم وطيبة وحنينة 

حمزه الحارس قال : كل ده 

ناجي قال : وأكتر ياحمزه 

حمزه الحارس قال : واسمها ايه بقي 

ناجي قال : اسمها نجاة وهي نجاة فعلا 

حمزه الحارس قال : يا ها ااااه ياانت وقع لشوشتك طيب ما تكلم أبوها واطلبها 

ناجي قال : انا كنت بفكر فى كده بس 

حمزه الحارس قال : بس ايه 

ناجي قال : خايف انه مايوافقش 

حمزه الحارس قال : ومايوافقش ليه إنت معاك كلية وبتشتغل 

ناجي قال : ايوه بس الجواز محتاج حاجات تانية 

حمزه الحارس قال : تقصد الشقة يعني 

ناجي قال : ايوه 

حمزه الحارس قال : مش انت مقدم على شقة 

ناجي قال : ايوه 

حمزه الحارس قال : طيب خلاص اطلبها هو انت يعني هتجوزوا بكرة مش فيه خطوبة 

ناجي قال : بس ممكن عم حسنين ميرضاش بخطوبه الأول وعاوز كتب كتاب علي طول 

حمزه الحارس قال : ساعتها نبقي نفكر وبعدين مش يمكن يوافق اطلبها وتوكل علي الله 

ناجي قال : انا كنت بفكر اني أكلم زاهر بيه علشان يكلمه 

حمزه الحارس قال : فكرة حلوة زاهر بيه بس ممكن يوافق 

ناجي قال :  وهيرفض ايه 

حمزه قال : مش عارف بس حاسس انه ممكن يرفض طيب ما تكلم حامد بيه 

ناجي قال : لا مقدرش 

حمزه الحارس قال : ليه 

ناجي قال : هروح أقوله ايه انا عاوزك تكلمني عم حسنين علشان تطلبلي بنته لا مش هينفع 

حمزه الحارس قال : امال هتكلم زاهر بيه ازاي ما انت تقريبا هتقوله نفس الكلام 

ناجي قال : ما انا لسه بفكر افتحه ازاي 

حمزه الحارس قال بتفكير : دي مشكله فعلا 

ناجي قال : طيب والعمل 

حمزه الحارس قال بتفكير : تعرف مين اللي ممكن يساعدك في الموضوع ده 

ناجي قال : مين 

حمزه الحارس قال : ملك 

ناجي قال بدهشة : ملك 

حمزه الحارس قال : ايوه حامد بيه مبيرفضلهاش طلب ومش بتخاف من زاهر بيه زي ما احنا شايفين وهي الوحيدة اللي ممكن تقولوا وتقنعه 

ناجي قال : تقصد اني اكلمها هي الأول 

حمزه الحارس قال : ايوه وهي هتساعدك 

ناجي قال : تفتكر 

حمزه الحارس قال : ايوه هي طيبة وهتساعدك 

ناجي قال : طيب هكلمها بس هي هتتكلم مع مين 

حمزه الحارس قال : قولها تتكلم مع الاثنين ونشوف هيحصل ايه 

ناجي قال : بس هكلمها ازاي دي وهي طول الوقت قعدة مع حامد بيه

حمزه الحارس قال : ايوه صحيح هتكلمها ازاي ايوه اول ما تشوفها لواحدها افتح معها الموضوع 

ناجي قال : لسه هستنا 

حمزه الحارس قال : يا انت مستعجل اوي بقي  

ناجي قال : بصراحة اه 

حمزه الحارس قال : ماهو مافيش حل غير كده

ناجي قال : طيب هستنا وأمري الي الله 

في مكتب عصام حدوته : 

وبيتصل عصام بزاهر بيه وقال لنفسه : مغلق أحاول تانية برده مغلق اعمل ايه دلوقتي ايوه اتصل بالشركة الووه 

ياسمين السكرتارية قالت : الووه 

عصام قال : زاهر بيه موجود 

ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم مين حضرتك 

عصام قال : انا عصام حدوته 

ياسمين السكرتارية قالت : اه ااااه اهلا يا فندم 

عصام قال : متعرفيش زاهر بيه فين 

ياسمين السكرتارية قالت : للأسف لا يا فندم 

عصام قال : طيب خالد بيه موجود 

ياسمين السكرتارية قالت : ايوه موجود 

عصام قال : طيب ممكن اكلمه 

ياسمين السكرتارية قالت : طيب خليك معايا 

عصام قال : طيب 

وبتتصل ياسمين السكرتارية بخالد بيه وقالت : الووه 

خالد قال : ايوه ياسمين فيه ايه 

ياسمين السكرتارية قالت : الأستاذ عصام عاوز يكلم ساعتك 

خالد قال : عصام مين 

ياسمين السكرتارية قالت : مدير الدعاية الانتخابية بتاعت زاهر بيه خالد قال : اه ااااه طيب حوللي الخط 

ياسمين السكرتارية قالت : حاضر و حولت الخط 

خالد قال : اهلا يا عصام 

عصام قال : اهلا يا خالد بيه زاهر بيه فين 

خالد قال : ليه فيه حاجة 

عصام قال : أصل بكلمه مش بيرد وانا كنت عاوزه في حاجة ضرورية ولو معرفش ممكن يزعل مني  متعرفش هو فين 

خالد قال : لا معرفش انا كمان بحاول اكلمه وتليفونه مغلق 

عصام قال : طيب والعمل 

خالد قال : هو ايه اللي حصل 

عصام قال : مشاكل الدايرة لو عرف اني مبلغتهوش هيزعل 

خالد قال : معاك حق طيب انا هحاول ابلغه وهخليه يكلمك 

عصام قال : طيب مع السلامة 

خالد قال : سلام وقفل الخط ياتري انت فين يازاهر وبيتصل بيه برده مغلق هيكون راح فين يعني ايوه اكيد عن فؤاد في المستشفى انا مش عارف بيروحله كتير كده ليه وخرج ياسمين 

ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم 

خالد قال : لو فيه حاجة ابقي بلغني 

ياسمين السكرتارية قالت : حاضر 

خالد قال : لو زاهر بيه جيه ابقي كلمني 

ياسمين السكرتارية قالت : حاضر 

خالد قال : وانا مش هتاخر ومشي 







في فيلا العشري : 

في غرفة المكتب : 

حامد بيه وقال : إنما قوللي ياملك انتي كنتي زعلانه من خالد صح 

ملك قالت : لا يا جدي 

حامد بيه قال : لا ايه يا انتي كنتي علي اخرك منه الصبح 

ملك قالت : لا يا جدي انا كنت برخم عليه مش اكتر زي ماهو بيعمل معايا 

حامد بيه وقال : يعني اتعديتي منه 

ملك قالت : باين كده ياجدي ياحتي هو عاوزني اروح معها  

حامد بيه وقال : تروحي معها فين 

ملك قالت : علي سبوع 

حامد بيه وقال باستغراب : سبوع 

ملك قالت : ايوه يا جدي واحد صديقه زوجته ولدت وجابت بنت فقالي اروح معها 

حامد بيه وقال : وانتي هتروح معها 

ملك قالت : لو معندكاش مانع ياجدي 

حامد بيه وقال : لا معنديش روحي معها تعرفي يا ملك انا نفسي اوي يبقي عندي حفيد اقعد العب معها ويقولي ياجده احساس حلو اوي لما تشوفي حفيد حفيدك بس اعمل ايه ربنا مديني  أحفاد مضربين عن الجواز 

ملك قالت : ليه ياجدي متتكلم معاهم 

حامد بيه وقال : حتي لو اتكلمت معاهم مش هيوافقوا انا عرفهم 

ملك قالت : خلاص ياجدي سيب كل حاجة تجي في وقتها 

حامد بيه وقال : ما انا قولت كده برده إنما قوللي انتي مش بتفكري في الجواز 

ملك قالت : بصراحة ياجدي لا 

حامد بيه وقال : ليه

ملك قالت : من ساعة اللي حصل معايا وانا معتش بفكر فى أى حاجة 

حامد بيه قال : ليه ياملك اذا كل مشكله حصلتلنا يبقي خلاص الحياة واقفت لا يا ملك الحياة عمرها مابتقف علي حد بتفضل ماشيه واحنا كمان لازم نمشي معها حتى لو مش قادرين  لازم نمشي وانا عارف اللي حصلك ده صعب بس لازم تكوني شجاعة وتعدي وتخرجي من الحالة دي اللي زعقت لزاهر العشري ووقفت قدامه قوية مش ضعيفة وانا اللي شايفها قدامي دي ضعيفة مستسلمة لليأس وملك اللي انا أعرفها قويه مش ضعيفة  ومبتستلمش اوعدني ياملك انك هتخرجي من الحالة دي 

ملك قالت ببكاء : اوعدك ياجدي إني أحاول أخرج من اللي انا فيه ده ومسحت دموعها 

حامد بيه قال : هى دى ملك اللي انا أعرفها 

في المستشفى : 

وراحت سعاد الممرضة علي مكتب الدكتورة رانيا وخبطت علي الباب 

الدكتورة رانيا قالت : أدخل ومسحت دموعها 

ودخلت سعاد الممرضة بدون تعليق 

الدكتورة رانيا قالت : ايوه يا سعاد فيه حاجة 

سعاد الممرضة قالت : لا انا قولت اجي اطمن عليكي حضرتك كويسة 

الدكتورة رانيا قالت : ايوه كويسة 

سعاد الممرضة قالت : طيب الحمد لله أصل قلقت علي حضرتك علشان اللي حصل 

الدكتورة رانيا قالت : لا متقلقيش انا كويسة وقامت 

سعاد الممرضة قالت : علي فين يا دكتورة 

الدكتورة رانيا قالت : هروح أجيب حاجة اشربها من الكافترية 

سعاد الممرضة قالت : طيب خلي حضرتك وانا هجبلك 

الدكتورة رانيا قالت : شكرا يا سعاد ومشت 

سعاد الممرضة قالت لنفسها : الله يكون في عونها 

في الرسبشن : 

خالد قال : لوسمحت الدكتور فؤاد موجود 

الموظف قال : آه موجود 

خالد قال : طيب شكرا ومشي ورايح مسرعا علي مكتب الدكتور فؤاد 

ونزلت الدكتورة رانيا علي السلم سرحانه وبدون تعليق 

فخبط خالد فيها وهو طلع علي السلم وقال : اسف وبينظر ايه ده هو انتي انا المرة دي اعتذرت قبل ماتتكلمي 

الدكتورة رانيا قالت : مافيش حاجة 

خالد قال باستغراب : ايه مالك

الدكتورة رانيا قالت : مافيش 

خالد قال بدهشة : مافيش ازاي يازي ماتكوني كنتي بتبكي 

الدكتورة رانيا قالت : لا يا عيوني هي اللي بتوجعني ونزلت الدموع من عينها 

خالد قال باستغراب : واللي عنيه بتوجعه عنيه تنزل دموع كده قوللي مالك حد قالك حاجة في البيت علشان وصلتك 

الدكتورة رانيا قالت : لا يا بالعكس بابا  وماما لما حكتلهم علي اللي حصل شكروا فيك علشان ساعدتني 

خالد قال بدهشة : امال مالك 

الدكتورة رانيا قالت : مافيش وبتمسح دموعها 

خالد قال : مافيش ازاي حد زعلك في المستشفى 

الدكتورة رانيا قالت : لا وبتبكي 

وطلع خالد منديل من جيبه وقال : اتفضلي 

الدكتورة رانيا قالت ببكاء : شكرا وبتمسح دموعها 

خالد قال : تعالي اقعدي علشان تهدي شويه 

وقعدة الدكتورة رانيا وبتبكي وبدون تعليق 

خالد قال : انا مش متطفل بس يمكن اساعدك لو قولتلي  

الدكتورة رانيا ببكاء وبدون تعليق 

خالد قال : خلاص براحتك انا مش هتضغط عليكي 

الدكتورة رانيا قالت ببكاء : هحكيلك علشان مش عارفة اعمل ايه 

خالد قال : طيب انا سامعك 

وحكتله الدكتورة رانيا على اللي حصل وقالت ببكاء : ده اللي حصل 






خالد قال بدهشة : زاهر يعمل كده 

الدكتورة رانيا قالت : انت تعرفوا 

خالد قال  : ايوه اعرفه وهو عمل كده ليه 

الدكتورة رانيا قالت ببكاء : علشان صاحب المستشفى 

خالد قال : ايه صاحب المستشفى 

الدكتورة رانيا قالت : ايوه هو قال كده اعمل ايه دلوقتي وبتبكي 

وطلع خالد  منديل اخر من جيبه وقال : اتفضلي عاوزها رئي 

واخذت الدكتورة رانيا  منه المنديل وقالت : آه 

خالد قال : اقفي جانبها 

الدكتورة رانيا قالت باستغراب : بعد اللي عملته 

خالد قال : ده خصوصا علشان  بعد اللي عملته  هي فاكره إن في واحدة تانية اخدت مكانها عندك بدليل اللي انتي قولتهولي ده لازم تعرف أنها غلطانه علشان فكرت كده وانتي صديقتها مهما حصل هي دلوقتي محتاجلك اكتر من الاول فلازم تساعديها علشان الصداقة أفعال يادكتورة مش أقوال وخلاص 

الدكتورة رانيا قالت : بس هي غلطانة 

خالد قال : حتي لو غلطانة لازم تقفي جنبها علشان دي واجبك ناحيتها بما انك صديقتها 

الدكتورة رانيا قالت ببكاء : مش يمكن ملك تزعل من كده 

خالد قال : معتقدش انها ممكن تزعل من كده انتي بتعملي واجبك اتجاه صديقتك وده ميزعلش حد 

الدكتورة رانيا قالت : معاك حق شكرا 

خالد قال بإبتسامة : العفو وخلي بالك ان ده كان آخر منديل 

وابتسمت الدكتورة رانيا بدون تعليق 

خالد قال : ايوه كده اضحكي 

الدكتورة رانيا قالت : إنما قولي انت اللي صلحت العربية بتاعتي وحطتها تحت البيت 

خالد قال : ايوه ليه عطلت تاني 

الدكتورة رانيا قالت : لا بس ليه عملت كده 

خالد قال : علشان قولت ممكن تتسرق ففكرت اصلحها بس كده 

الدكتورة رانيا قالت : انا قولت لبابا انه ممكن حرامى يسرق بس هو قالي مين الغبي اللي هيفكر يسرقها 

خالد قال : معها حق 

الدكتورة رانيا قالت : بتقول حاجة 

خالد قال : لا مافيش طيب ماتغيريها بدل ماهي بتعطل كده 

الدكتورة رانيا قالت : مش ممكن طبعا 

خالد قال : ليه 

الدكتورة رانيا قالت : علشان دي غالية عليا اوي 

خالد قال بإرتباك : إظهار من حد غالي عليكي اوي 

الدكتورة رانيا قالت : لا انا اللي جايبها 

خالد قال : طيب خلاص غيرها وهاتي واحدة احسن 

الدكتورة رانيا قالت : مش ممكن اعمل كده دي اول حاجة اجيبها بأول مراتب اخده 

خالد قال : اه ااااه جيبتها بأول مراتب 

الدكتورة رانيا قالت : ايوه بس ايه بعد ماحوشت ولما كملت تمنها روحت وجبتها علي العموم انا متشكره اوي  انا ماتشرفتش بحضرتك 

خالد قال : خالد العشري 

الدكتورة رانيا قالت : هو حضرتك قريب زاهر العشري صاحب المستشفى 

خالد قال : ايوه ابن عمي 

الدكتورة رانيا قالت باستغراب : ابن عمك 

خالد قال : ايوه في حاجة 

الدكتورة رانيا قالت : لا مافيش علي العموم انا متشكره علشان ساعدتني 

خالد قال : انا معملتش حاجة انتي بقتي كويسة 

الدكتورة رانيا قالت : ايوه الحمد لله بعد اذنك 

خالد قال : اتفضلي وبينظر لها وهي ماشيها كل ده زاهر يعمله علشان كده كان مختفي من الصبح وراح علي مكتب الدكتور فؤاد ودخل زاهر 

الدكتور فؤاد قال بخضة : ايه ده فيه ايه 

خالد قال : انا اسف يا دكتور 

الدكتور فؤاد قال : مش تخبط 

خالد قال : معلشي هو زاهر مش هنا 

الدكتور فؤاد قال : كان هنا ومشي 

خالد قال باستغراب : متعرفش راح فين 

الدكتور فؤاد قال : لا هو مقليش ليه في حاجة 

خالد قال : لا مافيش أصل كنت عاوزه ضروري 

الدكتور فؤاد قال : طيب ما تكلمه علي التليفون 

خالد قال : اكيد يعني كلمته هو لو كان رد كنت جيت هنا 

الدكتور فؤاد قال : ايوه صح 

خالد قال : هيكون راح فين يعني علي العموم شكرا يادكتور 

الدكتور فؤاد قال : طيب ماتقعد تشرب حاجة 

خالد قال : لا شكرا بعد اذنك 

الدكتور فؤاد قال : اتفضل

في الطرقة : 

خالد قال لنفسه : هيكون راح فين ده بس ومشي وخرج من المستشفى  وبينظر للأرض يابشمهندس محمد 

ونظر المهندس محمد  وراح له وقال : اهلا يا فندم 

خالد قال : أخبار الشغل ايه 

المهندس محمد قال : الحمد لله يافندم كله تمام 

خالد قال : طيب كويس هو زاهر بيه مجاش هنا 

المهندس محمد قال : كان هنا من شويه بس مشي ليه في حاجة 

خالد قال : لا مافيش ومشي لازم يقفل تليفونه بس لما اشوفوا وركب عربيته ومشي ورن هاتفه الووه 

ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم 

خالد قال بعصبية : فيه ايه يا ياسمين

ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه يافندم 

خالد قال بعصبية  : ماله 

ياسمين السكرتارية قالت : وصل يافندم دلوقتي 

خالد قال بغضب : وصل 

ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يا فندم 

خالد قال بنرفزه  : طيب وقفل الخط 

ياسمين السكرتارية قالت لنفسها باستغراب : هو فيه ايه ماله مضايق كده مش هو اللي قالي ابلغه لما يوصل زاهر بيه انا معتش فاهمها حاجة 







في فيلا العشري : 

في غرفة المكتب : 

ملك قالت : جدي 

حامد بيه قال : ايوه يا ملك 

ملك قالت : انا هطلع اقعد شويه في الجنينه 

حامد بيه وقال : مش هتكملي قراءة الكتاب اللي انتي بتقرئى فيه 

ملك قالت : هبقي اكلمه بعدين بعد اذنك يا جدي 

حامد بيه قال : اتفضلي 

وخرجت ملك بدون تعليق 

حامد بيه قال لنفسه : احسن خليها تقعد مع نفسها شويه علشان تفكر بهدوء 

في الجنينه : 

وبينظر حمزه الحارس بالصدفة علي يمينه لقي ملك قعدة لواحدها وقال : ناجي ناجي 

ناجي قال : فيه ايه يا حمزه 

حمزه الحارس قال : بص كده 

ناجي قال : علي ايه 

حمزه الحارس قال : بص بس 

ناجي قال : طيب ونظر لقي ملك

حمزه الحارس قال : اهي قعدة لواحدها روح بقي كلمها 

ناجي قال : بس 

حمزه الحارس قال : مابسش روح بقي مضايعش الفرصة يلا 

ناجي قال : مش امرتب أفكاري الأول علشان اعرف هقولها ايه 

حمزه الحارس قال : أفكار ايه اللي هترتبها كلمها  في الموضوع بدل ما الفرصة تضيع ومتعرفش تكلمها تاني يلا روح 

ناجي قال : طيب ربنا يستر ومشي ونظر وراها لحمزه 

حمزه الحارس قال : روح 

وراح لها ناجي وقال : انسة ملك 

ملك قالت : ايوه فيه حاجة 

ناجي قال : انا كنت عاوز حضرتك 

ملك قالت باستغراب : عاوزني انا 

ناجي قال بإرتباك : ايوه 

ملك قالت : خير 

ناجي قال بتوتر : انا كنت كنت 

ملك قالت بدهشة : فيه ايه انت كده قلقتني  

ناجي قال بتوتر : لا يا فندم مافيش حاجة بس 

ملك قالت : بس ايه اتفضل 

ناجي قال  : شكرا 

ملك قالت : قولي فيه ايه 

ناجي قال بإرتباك : انا عاوز أتكلم مع حضرتك في موضوع 

ملك قالت بدهشة : موضوع ايه 

ناجي قال بتوتر : موضوع بخصوص بخصوص 

ملك قالت : بخصوص الفيلا 

ناجي قال : لا يا فندم مش بخصوص الفيلا 

ملك قالت باستغراب : امال بخصوص ايه فيه حاجة حصلت 

ناجي قال : لا مافيش حاجة كله تمام 

ملك قالت : امال فيه ايه 

ناجي قال لنفسه : الله يسمحك ياحمزه كنت عاوز ارتب أفكاري الأول علشان اقدر اتكلم معها انا ايه اللي خلني سمعت كلامه 

ملك قالت باستغراب : فيه ايه 

ناجي قال : أصل عاوز اتكلم مع حضرتك بخصوص موضوع يخصني ملك قالت : يخصك انت 

ناجي قال : ايوه 

ملك قالت باستغراب : طيب حامد بيه جوه ممكن تتكلم معها 

ناجي قال :  ماينفعش 

ملك قالت : ليه 

ناجي قال : علشان حضرتك اللي ممكن تساعدني في الموضوع ده 

ملك قالت بدهشة : انا 

ناجي قال : ايوه 

ملك قالت : خير عاوز إجازة وعاوزني أتكلم مع حامد بيه 

ناجي قال : لا يا فندم 








ملك قالت بدهشة : امال فيه ايه اتكلم انا سامعاك 

ناجي قال بإرتباك : انا كنت كنت 

ملك قالت باستغراب : كنت ايه هو الموضوع صعب لدرجتي 

ناجي قال بإرتباك : ليه حضرتك بتقولي كده 

ملك قالت : أصل انت عرقت وقاعد تتهته ومرتبك قول عاوز ايه مرة واحد 

ناجي قال : طيب انا عاوز اخطب 

ملك قالت بدهشة : ايه تخطب 

ناجي قال : ايوه 

ملك قالت : وكل ده علشان تقول انك عاوز تخطب لدرجتي صعبه انك تقولها 

ناجي بتوتر بدون تعليق 

ملك قالت بإبتسامة : طيب مبروك عاوزني اتكلم مع حامد بيه علشان يعطيك إجازة يعني طيب هكلمه 

ناجي قال : لا يا فندم انا مش عاوزك تكلمي حامد بيه علشان أخد أجازه 

ملك قالت : اه ااااه يبقي علشان يحضر الخطوبة 

ناجي قال : لا يا فندم انا هبقي عذمه 

ملك قالت باستغراب : ولا يحضر الخطوبة ولا إجازة امال عاوزني في ايه انا مش فاهمة 

ناجي قال بتوتر : انا عاوز حضرتك تكلمي حامد بيه وزاهر بيه بخصوص العروسة 

ملك قالت بدهشة : العروسة 

ناجي قال : ايوه 

ملك قالت :.......


      الفصل الخامس والثمانون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×